SCS Automotive VDA 2 najważniejsze zmiany
07 lipca 2021

Nowe wydanie VDA 2 (2020) – najważniejsze zmiany.

 

VDA 2 reguluje proces i formę zatwierdzenia procesu produkcyjnego i wyrobu w przemyśle samochodowym. Wszystkie wyroby dostarczane do klienta podlegają procedurze. Dopiero po akceptacji i pozytywnej ocenie można dostarczać produkt do klienta.

W 2020 roku pojawiło się już szóste wydanie VDA2 Zapewnienie jakości dostaw. Zebrane od wcześniejszego wydania doświadczenia pozwoliły poprawić i zoptymalizować niektóre aspekty broszury. Poniżej omówimy najważniejsze zmiany z ostatniego wydania.

W nowym wydaniu wzmocniono znaczenie porozumienia dotyczącego procedury pomiędzy organizacja a klientem. Takie porozumienie istniało już wcześniej jednak nie było rozpowszechnione i konsekwentnie stosowane w praktyce. W większości przypadków ten aspekt był pomijany. Wynikało to z co najmniej dwóch rzeczy. Po pierwsze ze stosowania wyjściowo/nominalnie 2 poziomu przedłożenia dokumentacji. Łączy się to automatycznie z kolejną zmianą zniesienia poziomów przedłożenia! Po drugie ze względu na ograniczone zasoby, pominięcie tego etapu oszczędzało dużo czasu i dyskusji z klientem. Z doświadczenia mógłbym zaryzykować stwierdzenie, że tylko w co najwyżej 20% przypadków takie porozumienie było zawierane a w 80% nie (Pareto!). W kontekście nowego wydania te proporcje powinny się zmienić. Zawieranie takiego porozumienia ma niezaprzeczalnie korzyści dla obydwu stron. Porozumienie, które klient i dostawca musza uzgodnić zawiera zakres, zawartość i harmonogram każdej procedury zatwierdzania. Wynik porozumienia należy udokumentować. Unikamy w ten sposób wątpliwości w późniejszym etapie. Dobrze przygotowane porozumienie jest przewodnikiem w przygotowaniu dokumentacji i co za tym idzie daje możliwość zaplanowania zasobów. Brak porozumienia skutkował np. późniejszą koniecznością uzupełnienia zakresu co ma wpływ na harmonogram jak i koszty! Potwierdza to regułę, która mówi, że im więcej czasu poświęcimy na przygotowanie tym efektywniej wykonamy naszą pracę.

W zamian za poziomy przedłożenia wprowadzono tylko wymagania minimalne do każdej procedury. Zwiększono tym sposobem elastyczność procedury. Wszystko co wychodzi poza wymagania minimalne musi zostać uzgodnione pomiędzy klientem a organizacją.

 

 

Kontrola wymiarowa i badanie funkcjonalności zwana również rekwalifikacją znalazła również swoje miejsce w nowym wydaniu. To już na etapie zawierania porozumienia dotyczącego procedury uzgadniamy zakres, formę i częstotliwość kontroli. Do tej pory takie ustalenia musiały być zawierane w osobnym porozumieniu. O ile w ogóle, to zwykle była to wymiana wiadomości e-mail pomiędzy stronami.

W nowym wydaniu dokonano zmian w organizacji dowodów. Dowody zostały jednoznacznie podzielone na grupy. Nie będziemy mieli już wątpliwości co do przyporządkowania dokumentacji. Wyróżniono 6 grup, dowody dotyczące rozwoju procesu, rozwoju wyrobu, walidacji procesu, walidacji wyrobu, dowody ogólne oraz dowody dotyczące oprogramowania. Modyfikacja doczekały się też poziomy zatwierdzania. Zmiana precyzuje stan gotowości do produkcji seryjnej. Wynikowo są dwa stany gotowy lub niegotowy do produkcji seryjnej. Zatwierdzenie warunkowe zostało „ukryte” w ocenie gotowy do produkcji seryjnej. Zmiana tak na prawdę doprecyzowuje, że zwolnienie warunkowe jest zatwierdzeniem (co prawda pod pewnymi warunkami) do produkcji seryjnej. Tym samym nie znika nota 3 (w ujęciu grupy VW).

 

 

Integracja oprogramowania to kolejna zmiana. Tym razem oprogramowanie doczekało się osobnej strony tytułowej i grupy dokumentacji. W skład grupy wchodzi aż 11 możliwych dowodów, z których 5 pozycji należy do wymagań minimalnych. Oprogramowanie stało się zatem jedyną grupa produktową specjalnie potraktowaną w procedurze wzorcowania.

Podsumowując zmiany można ocenić pozytywnie. Nie nastąpiła rewolucja a dopasowanie lub modyfikacja na bazie doświadczeń ostatnich lat, która w mojej ocenie powinna usprawnić proces i pracę osób odpowiedzialnych.

 

Po więcej informacji zapraszamy do lektury broszury lub skorzystania z naszej oferty.

 

  1. pl
  2. en

SCS Automotive

Linkedin SCS Automotive

Regulamin

Polityka prywatności

SCS Automotive strefa VDA
SCS Automotive strefa VDA

Lubin, PL

emil.juszczyk@scs-automotive.pl

+48 693-817-541

Supply Chain Support

Emil Juszczyk