VDA specyficzne wymagania klienta zawiera zalecenia odnośnie tworzenia specyficznych wymagań klienta na bazie normy IATF16949. Ta pozycja nie została przetłumaczona na język polski, niemniej jest to ważna pozycja dla osób odpowiedzialnych za system zarządzania jakością w organizacji oraz dla osób odpowiedzialnych za kaskadowanie wymagań klienta w łańcuchu dostaw. Z jednej strony organizacja musi zarządzać wymaganiami swoich klientów z drugiej te same wymagania musi przekazać swoim dostawcą.
Zanim przejdziemy dalej wyjaśnić należy czym są wymagania klienta a w szczególności tzw. CSR-y. Poniższa grafika pokazuje powiązanie wymagań. O CSR-ach mówimy wyłącznie w przypadku wymagań, które odnoszą się do punktów zawartych w IATF16949/ISO9001.
Przyporządkowanie wymagań do konkretnych punktów normy daje duże korzyści w zarządzaniu wymaganiami. Tworzy bezpośrednie odniesienie, zapewnia porównywalność odmiennych wymagań różnych klientów co przekłada się na łatwość kontroli oraz zarządzania wymaganiami.
Usprawnia również wdrożenie wymagań w organizacji w pierwszym kroku. W drugim upraszcza stworzenie wytycznych dla dostawców. Każde nowe lub zmienione wymaganie konfrontujemy z normą (ISO9001/IATF16949). W przypadku braku powiązania wymaganie nie staje się częścią CSR-ów (trafia do innych wymagań). W przypadku odniesienia do normy takie wymaganie dodajemy do CSR-ów. Aby wymaganie weszło w życie należy aktywnie poinformować dostawcę oraz pozwolić mu na sprawdzenie i ocenę (ew. negocjacje i dopasowanie). Dopiero po wiążącej (uzgodnionej i potwierdzonej umownie/pisemnie) akceptacji takie wymaganie jest wiążące.
Przy zapisywaniu wymagań zwrócić uwagę należy na kaskadowanie. Wymaganie CSR powinno być pełnie i konkretnie sformułowane. Przywołane dokumenty powinny służyć jedynie wyjaśnieniu zagadnienia. Unikać należy kaskady odniesień do kolejnych norm klienta.
Przykłady stworzonych na tej podstawie wymagań znajdziemy w samej broszurze VDA oraz na stronach IATF-u. W zakładce OEM pobrać można CSR-y grup producentów przemysłu motoryzacyjnego.
Link: https://www.iatfglobaloversight.org/oem-requirements/customer-specific-requirements/
Podsumowując VDA CSR to bardzo kompaktowa ale i konkretna pozycja dająca precyzyjne wytyczne do tworzenia CSR-ów. Stworzenie wymagań organizacji dla dostawców w oparciu o zawarte wskazówki nie powinno przysporzyć zbyt wielu problemów.
Dostęp do platformy szkoleniowej w naszej strefie.
Nieograniczony dostęp do materiału.
Wzorzec CSR!
IATF 16949
Co to są specyficzne wymagania klienta tzw.CSR-y.
Jak przebiega proces tworzenie wymagań.
Czym różnią się CSR-y od innych wymagań.
Jakie są korzyści z tworzenia wymagań.
Jak udokumentować wymagania.
Dowiesz się gdzie znaleźć specyficzna wymagania OEM.
Poznasz przykłady CSR.
Materiał przeznaczony jest dla personelu zajmującego się systemem zapewnienia jakości jak i przekazywaniem wymagań klienta w łańcuchu dostaw w swoich organizacjach.
Lubin, PL
emil.juszczyk@scs-automotive.pl
+48 693-817-541
Emil Juszczyk